آرموو

سامانه هوشمند مشاوره تلفنی

آرموو

سامانه هوشمند مشاوره تلفنی

آیا نوجوان شما به صورت مداوم مضطرب است و یا قادر به استراحت نیست؟ آیا نوجوان شما نیزکمال طلب شده و در تلاش است تا هیچ اشتباهی مرتکب نشود، به حدی که فشار برای رسیدن به موفقیت تقریباً او را فلج کرده؟ آیا نوجوان شما دارای علائمی همچون سردرد های بی علت، بی خوابی، معده درد، ضربان قلب شدید، عدم تمرکز، پر اشتهایی یا کم اشتهایی است و برای از بین بردن اضطراب هایش سعی دارد تا با مواد مخدر و یا سیگار خود را آرام کند؟ تماشای نوجوانی که از استرس و اضطراب رنج می برد، می تواند یک تجربه نگران کننده، ناامیدکننده و حتی ترسناک برای والدین باشد، به خصوص اگر اضطراب در فرد تشدید پیدا کند و نوجوان دست به اعمالی بزند که آینده اش را به خطر بیاندازد. معمولا در این شرایط والدین با نصیحت کردن و یا تنبیه سعی دارند تا فرزند خود را آگاه کنند و به راه راست بکشانند اما نوجوانان از نصیحت بیزارند و این رفتار والدین باعث آزار بیشتر شان می شود. در این بخش مقالات آرموو نکاهی داریم به انواع اضطراب در نوجوانان و راه های درمان آن.

 

اضطراب در نوجوانان یک امر شایع است

 

بهتر است والدین بدانند که اضطراب در نوجوانان بخشی از بلوغ و روند عادی بزرگ شدنشان است. نوجوانان تحت فشار فزاینده ای برای بیشتر دیده شدن قرار می گیرند، خواه در مدرسه، ورزش، روابط میان همسالان یا سایر فعالیت هایی که دارند. بسیاری از آنها تلاش می کنند تا به گونه ای از فعالیت خارج از برنامه که مدرسه یا والدین خواستار آن است سرباز بزنند. فکر به آینده یکی از بزرگترین دغدغه آن هاست، افکاری همچون: من در چه دانشگاهی قبول شوم بهتر است؟ رشته تحصیلی ام آیا می تواند آینده ام را تضمین کند؟ رؤیاهایم چه می شوند؟ من یک ورزشکار خوب هستم یا باید به حرف والدینم گوش دهم و به تحصیلاتم ادامه دهم؟ همین موارد، فشار برای پیشرفت می تواند نوجوانان را به حاشیه رانده و آنها را به افکار نگران کننده سوق می دهد، که بر مغز و سیستم های عصبی آنها آسیب های جدی وارد می کند. اگر استرس و اضطراب های نوجوانان در ابتدا توسط والدین نادیده گرفته شود تشدید پیدا کرده و باعث کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس در این افراد می شود که تا بزرگسالی به همراه شان خواهد بود.

 

لزوم استفاده از مشاوره نوجوانان

معمولا تا مشکل بزرگی برای نوجوان ما به وجود نیاید، نیاز به استفاده از مشاوره را برای فرزند خود نمی بینیم. بسیاری از والدین با توجه به درگیری های ذهنی و کاری ای که برای شان به وجود می آید متوجه رفتار های فرزندشان نمی شوند. باید گفت با برخورداری از روش درمانی مناسب، درمان اضطراب نوجوان می تواند بسیار مؤثر باشد. مشاوره برای نوجوانان می تواند برای رفع استرس و راهنمایی مناسب استفاده از ابزارها و مهارتهایی برای کمک به کاهش اضطراب و احساسات منفی نوجوان شما را فراهم کند. مشاوره نوجوان می تواند محرکها، الگوهای فکری، احساسات و باورهایی را که ممکن است نوجوان شما را به فاجعه بکشاند را در درون و پیرامون او کشف کند و برای آن چاره ای بیاندیشد تا مشکلات بزرگتری برای او به وجود نیاید. نوجوان شما بعد از مشاوره می تواند به:

 

اهداف واقع بینانه

تعادل در رفتار و عملکرد

مهارت گفتگو سالم با اجتماع و والدین

افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس

 

آرامش روانی

 

بررسی چند سؤال والدین

من فکر می کنم که نوجوان من می تواند از درمان بهره مند شود ، اما من از هزینه و زمان نگران هستم چه راهی را پیشنهاد می دهید؟

 

ما شما را ترغیب می کنیم که درمان را به عنوان یک سرمایه گذاری در نظر بگیرید و بدانید که اضطراب نوجوان شما تا چه اندازه بر توانایی ها و رفتار های او تاثیر منفی گذاشته است. اگر زمان و هزینه کافی برای مشاوره های حضوری را ندارید می توانید از مشاوران تلفنی کمک بگیرید و با کمترین هزینه و کوتاه ترین زمان مشکلات فرزند خود را برطرف و راه چاره را بیابید.  اگر نوجوان شما تحت فشار بیش از حد قرار دارد، مستعد اضطراب است یا مدتی است به صورت نهفته از آن رنج می برد، بعید است علائم اضطراب به تنهایی و بدون مشاوره از بین برود و حتی ممکن است بدتر شود. سطح اضطراب مداوما بالا می رود می تواند بر سلامت روانی، عاطفی و جسمی و همچنین ظرفیت نوجوان شما برای پیشرفت تحصیلی تأثیر بگذارد.

 

فرزند من باور نمی کند که دارای مشکل اضطراب است چه راه کاری را پیشنهاد می دهید؟

 

بسیاری از نوجوانان از گفتگو راجع به مشکلات خود دوری می کنند و از درک رفتار های خود عاجزند. نوجوانان فکر می کنند که مشکلات شان را خودشان بهتر می توانند حل کنند و نیازی به صحبت کردن با یک فرد بزرگسال نیست. اغلب آنان تصور می کنند مشاوره تنها برای بیماران روانی است و تا صحبت از رفتن به مشاوره می شود می گویند مگر من دیوانه ام؟! و واکنش های هیجانی زیادی ممکن است از خود بروز دهند که آرامش خانه را بر هم می زند. بهتر است قبل از صحبت کردن راجع به مشاوره آنان را آگاه کنیم که از پس این مشکلات به تنهایی نمی تواند بر بیاید و یا با او همدلی کنید بگوییم ما نیز مشکلات این چنینی داشته ایم.

 

اضطراب در نوجوانان و راه های درمان آن